Årehus är ett helägt dotterbolag till Åre kommun som arbetar med samhällsutveckling för framtidens bygd. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för människor att bo och verka i kommunen, att möjliggöra inflyttning och tillväxt genom att bygga skolor och förskolor, bostäder och nya hyresrätter. Årehus har genomfört flera stora och framgångsrika projekt de senaste åren och ligger nu i startgroparna för ytterligare uppmärksammade projekt som kan lösa en del av bostadsbristen som hämmar utvecklingen i Åredalen.
Årehus välkomnar granskning och strävar ständigt efter att förbättra rutiner, kommunikation och service mot kommuninvånarna.
I debattartikeln från Jonas Henning, ordförande i Moderaterna i Åre, i ÖP 31/12 2022 förekommer dessvärre en rad felaktigheter som vi här bemöter:
Moderaterna i Åre anklagar Årehus ledning för att bryta mot lagen och påstår att det pågår ekonomiska oegentligheter.
Årehus ser allvarligt på att Moderaterna i Åre riktar svävande anklagelser om osund företagskultur, oegentligheter och lagbrott mot företagets tjänstemän och ledning. Styrelsen för Årehus AB har fullt förtroende för VD, ekonomichef, styrelseordförande och det svenska rättsväsendet.
Henning hävdar att Årehus sätter demokratin ur spel och nekar invånarna insyn genom att ”rigga” intressebolag.
Rätt är att Årehus AB följer ägardirektiv och de demokratiska beslut som kommunfullmäktige i Åre fattar. 20181010 beslutade kommunfullmäktige att ge Årehus i uppdrag att bilda utvecklingsbolaget ”Duved framtid AB”. En politisk majoritet, där Moderaterna ingick, beslutade även att Årehus ”ska teckna aktieägaravtal med övriga ägare i syfte att Årehus AB slutliga ägarandel skall uppgå till max 25%”.
Invånarna i Åre kommun har insyn i intressebolagen genom att folkvalda politiker sitter i företagens styrelser, helt i enlighet med praxis för kommunalt ägda bolag. Årehus följer också lagar och regler gällande offentlighet och sekretess kring affärsdrivande verksamheter. Det är en gravt felaktig och allvarlig anklagelse att hävda att Årehus sätter demokratin ur spel när bolaget i själva verket verkställer politiskt beslut.
Henning hävdar att Årehus struntar i ägardirektiven och medvetet söker lösningar för att kringgå ett antal lagar som kommunallagen, lagen om offentlig upphandling och Sveriges grundlag avseende offentlighetsprincipen.
Rätt är att Årehus följer bolagets ägardirektiv och att de beslut kring inriktning och strategi som fattas i Årehus styrelse redovisas till kommunstyrelse och kommunfullmäktige.
Årehus har i uppdrag att bygga bostäder och lokaler och arbetar därför strategiskt och målmedvetet för att skapa byggrätter genom att köpa mark och arbeta fram detaljplaner.
Det är allvarliga och felaktiga anklagelser att påstå att Årehus medvetet kringgår Kommunallagen och lagen om offentlighetsprincipen.
Samstämmiga undersökningar och rapporter visar att allmännyttiga bostadsbolag som har att följa Lagen om offentlig upphandling LOU har minst 10% högre byggkostnader än privata byggherrar som inte lyder under LOU. Årehus lösning är del i strävan att i alla led hålla ner byggkostnaderna och därmed hyrorna i nyproducerade lägenheter. Nationellt pågår för övrigt en intensiv diskussion om det rimliga i att allmännyttiga bostadsbolaget som verkar på en konkurrensutsatt marknad verkligen skall lyda under LOU.
Henning skriver att det under en tid har figurerat rykten om ekonomiska snårigheter kring Årehus och dess intressebolag.
Årehus AB tar informationen om ryktesspridning på allvar och satsar i nuläget extra resurser på att möta informationsbehovet kring utvecklingsprojekt och verksamhet. Årehus AB ser också över om kommunikationsrutiner behöver ändras eller förstärkas. Ryktesspridning som risk uppmärksammas i konsultrapporten (Chainz 2104) avseende analys av Årehus verksamhet kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR) och säkerhetsskyddslagen (2018:585) kopplat till begreppet samhällsviktig verksamhet, där man konstaterar att företagets samhällsviktiga verksamhet kan drabbas genom att ”Årehus namn och verksamhet kan ta skada på grund av ryktesspridning av felaktig information”.
Henning hävdar att skarp kritik har riktats från flera håll mot bolaget bland annat från kommunens revisorer och från Boverket i två separata rapporter.
Påståenden om kritik utifrån nämnda rapporter saknar stöd.
* Årehus AB granskas av kommunens revisorer och i revisionsrapporten från KPMG 220318 framkommer ingen kritik. Revisionen konstaterar att redovisning och rutiner är tillfredställande men pekar på tre förbättringsområden där Årehus AB rekommenderas se över rutiner för att öka den interna kontrollen som i ett fall kan innebära ”risk” och i två fall ”smärre risker”. Det gäller uppdatering av arbetsbeskrivningar för vd och styrelse, rutiner för sällan förekommande manuella attester och uppdateringar av fastighetsvärderingar som riskerar att bli inaktuella.
* Boverkets rapport berör ej Årehus verksamhet. Det är en utvärdering av forskningsprojektet Duvedmodellen 2.0 som drivs av KTH med finansiering av Vinnova. Årehus AB har som projektpartner bidragit med arbetstid och kompetens, och nämns sammanlagt 22 gånger i skriften. Ingen kritik framkommer mot bolaget.
Den kritik som kommit till Årehus AB:s kännedom är den som riktats från Moderaterna efter valet. För att möta behovet av information och transparens har Årehus AB ett flertal gånger bjudit in till möten med Moderaterna i Åre.
Henning hävdar att transparensen i Årehus är under all kritik och att bolaget har svårt både med interkontroll och att dela med sig av allmänna handlingar.
Rätt är att Årehus delar med sig av allmänna handlingar på ett sätt som uppfyller offentlighetsprincipen enligt revisionsbyrån KPMG. I rapporten ”Granskning av efterlevnaden av offentlighetsprincipen i Åre kommun” (KPMG 220524) bedöms ”utifrån genomförda stickprover att utlämning av handlingar sker på ett effektivt och skyndsamt sätt.” Rapporten lyfter också förbättringsområden där Årehus och samtliga nämnder i kommunen rekommenderas att ”ta fram rutiner för posthantering och registrering av allmänna handlingar”, ”samt att ”säkerställa att tjänstepersoner samt styrelse- och nämndsledamöter har tillräcklig kunskap om hantering av allmänna handlingar.”
Gränsdragningarna kring offentlighetsprincipen kan vara svårtolkade och Årehus ska i början av 2023 tillsammans med kommunkontoret genomföra en internutbildning för att förtydliga rutiner och ytterligare öka servicen till allmänheten.
Årehus AB har goda rutiner för internkontroll och genomlyser regelbundet verksamheten genom revision i syfte att förbättra rutiner och processer. Årehus ekonomiska rapporter redovisas tre gånger per år till Årehus styrelse, kommun- och ekonomichef, kommunstyrelse och kommunfullmäktige.
Henning hävdar att Årehus missat ägardirektiv, har bristfällig soliditet och går med förlust.
Rätt är att Årehus AB budgetåret 2022 redovisar vinst och har uppnått fullgod soliditet. Enligt ägardirektiven skall Årehus generera fem procents avkastning på hyresrätter och ha 10 procent i soliditet. Styrelsen har i samförstånd under en rad år valt att satsa på renoveringar på fastighetsbeståndet, för att kompensera ett långvarigt eftersatt underhåll, istället för att generera positivt finansiellt resultat. Strategin har förankrats i kommunstyrelse och kommunfullmäktige i enlighet med uppsiktsplikten.
Henning påstår felaktigt att utvalda seniora medborgare skulle erbjudas rabatt för bostadsrätter i Brolägdan för 90 000 kr per kvadratmeter.
Detta är uppgifter som saknar belägg och härstammar förmodligen från en lös diskussion tidigt i projekteringen mellan byggherre, mäklare och intresserade seniorer. Rätt är att byggherren valt att erbjuda trygghetsboende i hyresrättsform.
Henning påstår att det planerade seniorboendet på Brolägdan inte blir av.
Påståendet är felaktigt och rätt är att Brolägdan innehåller seniorboende med 20 lägenheter i hyresrättsform.
Henning erfar att Årehus inte kommer att bygga prisrimliga hyresrätter och mest dyra bostadsrätter med orimliga hyror i Brolägdaprojektet.
Rätt är att all nyproduktion blir förhållandevis dyr och kalkylen för hyresrätter är svårare att få ihop än motsvarande för bostadsrätter. Därför är den modell med intressebolag som Årehus AB driver mycket bra. Där kan vinster från bostadsrätter subventionera byggandet av hyresrätter och åstadkomma det rakt motsatta mot vad Henning anklagar Årehus för.